L’auctorialité dans Marzi, une bande dessinée autobiographique en collaboration

  • Benoît Glaude FNRS/Université catholique de Louvain

Abstract

For twelve years the autobiographical character Marzi has been growing up through short comics stories in the Spirou magazine, created in Belgium and France by a French artist, Sylvain Savoia and a Polish writer, Marzena Sowa. Realized through collaboration, such an autobiography opens up a grey area for questions concerning authorship. It shatters the notion that autobiography in comics has to be the individual work of a 'complete' author. This article considers the reception of Marzi's authorship through internal and external perspectives, starting with the publication context of the weekly Spirou and ending with close readings of the autobiographical work. In rendering complex the autobiographical equation suggested by literary scholar Philippe Lejeune, protagonist=narrator=author, the case of Marzi shows that fictive agents such as the 'méga-narrateur' and the author are, above all, activated during the reading of the work.  

Depuis douze ans, le personnage autobiographique Marzi grandit dans le journal de Spirou, au fil de brefs récits de bande dessinée réalisés en Belgique ou en France par un dessinateur français, Sylvain Savoia, et une scénariste polonaise, Marzena Sowa. Une telle autobiographie, réalisée en collaboration, constitue un cas limite pour les questions d’auctorialité, elle bouscule l’idée que l’autobiographie en BD doit être l’œuvre solitaire d’un « auteur complet ». Cet article envisage la réception de l’auctorialité de Marzi de points de vue externes et internes, en partant du contexte de publication de l’hebdomadaire Spirou, pour aboutir à des microlectures de l’œuvre autobiographique. En complexifiant l’équation autobiographique posée par le poéticien Philippe Lejeune, héros = narrateur = auteur, le cas de Marzi montre que les instances fictives du méga-narrateur et de l’auteur constituent avant tout des faits de réception activés par l’œuvre.

Author Biography

Benoît Glaude, FNRS/Université catholique de Louvain
Benoît Glaude is an FNRS postdoctoral researcher and a visiting lecturer at the Université catholique de Louvain. He holds a Ph.D in Languages and Literature. His current research focuses on the novelisations of comics, following his thesis on comics’ dialogues (La Bande dialoguée, forthcoming from the Presses universitaires François-Rabelais) and his monograph about a modern graphic novels series (Aire libre, art libre ?, Academia, 2011). He has published papers on the intermedial interactions between comics and literature, comics and music, and on the circulation of early comic strips in Image [&] Narrative, European Comic Art, Neuvième Art 2.0 and European Journal of Popular Culture, among others.

 

Benoît Glaude est chargé de recherche du FNRS et chargé de cours invité à l’Université catholique de Louvain. Il poursuit ses recherches sur les novellisations de BD, à la suite de sa thèse sur les interactions verbales dans la bande dessinée (La Bande dialoguée, à paraître aux Presses universitaires François-Rabelais) et d’un essai consacré à une collection contemporaine de romans graphiques (Aire libre, art libre ?, Academia, 2011). Il a publié des articles sur les relations intermédiatiques entre bande dessinée et littérature, bande dessinée et musique, ainsi que sur la circulation des histoires en images, dans Image & Narrative, European Comic Art, Neuvième Art 2.0 et European Journal of Popular Culture.

 

Published
2017-12-21
How to Cite
Glaude, B. (2017). L’auctorialité dans Marzi, une bande dessinée autobiographique en collaboration. Authorship, 6(2). https://doi.org/10.21825/aj.v6i2.7699
Section
Special Topic: Comics and Authorship